av Kicki/frubard

I gårdagens inlägg hade jag med ett för temat specialtillverkat kort. Idag delar jag med mig av hur jag gick till väga då jag gjorde mitt prins-/prinsesskort bestående av en säng.

Eftersom vi ska bli farmor och farfar i dagarna så passar detta tema riktigt bra. I gårdagens inlägg var det med ett kort till en prinsessa fastän vi inte vet om det blir en kille eller tjej. Den lilla prinsessängen är en egen idé, nedan visar jag hur jag gjort men först en återblick på den färdiga lilla sängen/kortet.


Namnet på den lilla tjejen hade jag tänkt skriva uppe på täcket. Sen blir det en liten hälsning till den lilla på undersidan av täcket ...


Samtliga foton i detta inlägg av frubard

Stommen består av cardstock som klätts med aluminiumfolie.
Du behöver:
- Papper av stadig kvalitet, jag har använt 2 st vit cardstock men det går lika bra med spillbitar. Se mått nedan.
- Mönsterpapper, se mått nedan.
- Aluminiumtejp
- 4 st Hattnålar
- Skärmaskin eller motsvarande
- Punch till kantdekoration
- Spets till kuddens kanter och runt om sängens ram
- Dubbelhäftande tejp eller motsvarande
- Distress Pad/chalk eller motsvarande
- Dekorationer efter tycke och smak
Så här gick jag tillväga
Skär ut alla papper i de nedan angivna måtten.
Till sängen behöver du:
4 st 9x9 cm (sängstolpar)
2 st 3x14 cm (sängram)
2 st 3x8 cm (sängram)
1 st 12,5x10,5 cm (madrass)
2 st 6,8x 2 cm (kant på madrass)
Material till täcke och kudde.
1 st 8,5x10 cm (Täcke)
3 st 8,5 cm (dekoration här har jag använt Martha Stewart punch Doily Lace)
2 st 7,5x4,5 cm (Kudde)
spets till kudde
Vi börjar med att bygga sängens ram.


1. Till sängen behöver du:
4 st 9x9 cm (sängstolpar)
2 st 3x14 cm (sängram)
2 st 3x8 cm (sängram)
1 st 12,5x10,5 cm (madrass)
2 st 6,8x 2 cm (kant på madrass)




2. Bigning sängram.
Biga den långa (14 cm) i mitten, och 1 cm från varje kortsida.
Biga den korta (8 cm) i mitten.




3. Det ska se ut så här när det är bigat och vikt.



4. Limma ihop delarna; i hörnen, till en ram.



5. Ser ut så här när limningen är klar.



6. Klä ramen med aluminiumtejp.



7. Rulla bitarna till sängstolparna. Jag använde dubbelhäftande tejp att fästa ändarna på rullarna. Limma hattnålar i toppen på rullarna.



8. Klä sängstolparna med aluminiumtejp.



9. Fäst sängstolparna på kortsidans utsida med aluminiumtejp. Jag mätte 2,5 cm till sängramen.



10. Den färdiga sängramen.



11. Bigning av madrass.
Biga den stora cardstockdelen 1 cm från bägge långsidorna.
Biga de små i mitten, som bilden visar.




12. Mät mitten på madrassen och kantbitarna. Passa in och limma. Jag använde dubbelhäftande tejp.



13. Den färdiga madrassen.



14. Madrassen på plats i sängen.



15. För att få en kant på sängen använde jag en Martha Stewart punch.
Mät in kortsidorna så de går mellan stolparna, och långsidorna ska gå utanpå stolparna




16. Fastsatta på madrassen.



17. På plats på sängramen.



18. Dekorera med spets. Jag använde dubbelhäftande tejp när jag satte fast spetsen.



19. Material till täcke och kudde.
1 st 8,5x10 cm (Täcke)
3 st 8,5 cm (dekoration Martha Stewart punch Doily Lace)
2 st 7,5x4,5 cm (Kudde)
spets till kudde




20. Distressat kanterna med vintage photo.



21. Täcket och kudden är klar.



22. Nu är hela sängen klar och det återstår bara att dekorera.

Det kan kanske tyckas att det är invecklat, men det är det inte.

Lycka till!

Skrotbokens länkar
Riddare och prinsessor av Missan78

0 kommentarer: