The Wall - Muren!

on 30 november 2012

av Pia/Pippin

Den 30 november 1979 gav den engelska rockgruppen Pink Floyd ut albumet The Wall. Med tanke på detta har vi gjort alster med tegelstensmönster.

The Wall är ett konceptalbum och rockopera som främst handlar om övergivenhet och isolering. Basisten Roger Waters var under en turné 1977 så frustrerad av publikens uttråkade attityd att han inbillade sig att han byggde en mur mellan sig och publiken. Härav kom sedan konceptet the Wall till stånd. Något år senare gjordes även en film om rockoperan the Wall.

Stor symbolisk betydelse
Titellåten "Another Brick in the Wall" från detta album slog stort och många covers har använts både i filmer och av andra artister. Låten användes även som symbol i samband med att Berlinmuren revs den 9 november 1989.

Vi associerar både till Berlinmuren och namnet the Wall och har gjort alster med tegelstensmönster. Här börjar vi med kort som har tegelstensmönster gjorda med små pappersbitar. Först ut är Pysselina som gjort ett grattiskort.


Jag har sett liknande kort när jag surfat runt och letat inspiration och tyckte det var så fint så jag var bara tvungen att prova det själv.
De tegelstenar som blänkar är "förgyllda" med min kära glitterpenna.

Kort av Pysselina

Vi fortsätter med Chruss som även hon använt sig av pappersbitar och en stämpel för att bygga sin mur.


Tegelvägg har jag som en stämpel också men den är f n på turné i pysselrummet så jag gjorde ett kort med hjälp av en ekollonstämpel och utskuren tegelvägg.
Pysslade, chalkade, skar och måttade...riktigt kul även om jag tillhör de
som inte ska hålla på och skära för mycket....pappersbitarna har
en förmåga att krympa mer än nödvändigt...

Kort av Chruss

Lillylvas kort har också rutor av papper, men hon har dessutom murbruk mellan sina "stenar".


Jag gjorde en tegelvägg med lite papper och "murbruk" av gesso och sand.
Kort av lillylva



Detaljbild av kort av lillylva

Spacegirl använde en stämpel till sin tegelstensvägg.


Jag har använt en tegelväggs-stämpel och stämplat hela framsidan på
kortet med den, sen har jag använt några skojiga stämpelmotiv som är
färglagda i riktigt härliga, starka färger.

Bokstavsstickers, washitape och en resinblomma har jag också använt.

Kort av Spacegirl

Nu till några layouter med tegelstensmönster. Här kommer Hozzans alster där hon använt en tegelstensmall.


Jag började med att använda en mall, utformad som en tegelvägg.
På den lade jag på ett lager embossingkräm. Det är en murbruksliknande
produkt som man antingen kan låta lufttorka eller blåsa med embossfön.
Jag lät den lufttorka då jag tyckte att det mera liknade murbruk.

Min Lo handlade om en utflykt som vi gjorde till Olofsfors Bruk, Nordmaling.

Layout av Hozzan

Även cri_kee har använt sig av en tegelstensmask till sin layout.


Jag har använt min tegelväggsmask och gesso för att skapa en tegelvägg i bakgrunden. Valde kugghjul i metall för att liksom matcha konstruktionen i bron.
Layout av cri_kee

Kosepute har också gjort en layout med tegelstensmall.


Jag har gjort en tegelvägg genom att använda mig av en mask med tegelstensmönster och distressdynor.
Enkelt och snyggt, inget mönsterpapper behövs!

Layout av Kosepute

Kicken har använt en annan teknik till sin vägg och ritat sin mur själv.


Jag har fokuserat på just det rubriken säger ("art") när jag gjorde denna layouten.
Jag skapade en tegelvägg genom att teckna en för hand och sedan klippa ut den.
Jag gick loss med olika färger för att skapa de mörka färgerna
och pennor när jag gjorde rubriken.

Layout av Kicken

Vi avslutar med Pippin som gjort en sida i sin Art Journal och gjort sin tegelstensstämpel av gummirester.


Jag har gjort en sida i min Art Journal som handlar om alla gånger man blir besviken, både på sånt som händer och människor som behandlar en illa.
Det känns som om man sprungit med huvudet före rakt in i en tegelvägg.

Jag använde en gummistämpel för att få tegelmönstret med distress ink Fired Brick. Jag har gjort stämpeln själv av gummirester från stämpelark.

Sida i Art Journal av Pippin

Så här tolkade vi Pink Floyds succéalbum. Har du några minnen till the Wall? Berätta gärna för oss.

Skrotbokens länkar
- Det finns en sång om allt av Pyssellina - Inlägg från 2012 som innehåller en layout av Hozzan med en tegelvägg på
- Kramar av Missan78 - Inlägg från 2012 som innehåller ett kort av maxell med en mur på
- Lövens årstid! av Pippin - Inlägg från 2011 där skberg74 har använt en tegelvägg på ett kort

0 kommentarer: