Vi slänger ut granen

on 13 januari 2013

av Lina/Pyssellina

Idag den 13 januari är det dags att slänga ut julen, i alla fall enligt traditionen, då det är Tjugondedag jul eller Tjugondag Knut som dagen också kallas. Med anledning av detta skapar vi något med överblivna juldekorationer.

Det är inte bara i Sverige julen tar slut idag utan det gäller även Finland och delar av Norge. Att dagen i sig har fått namnet Knut, kommer av den helgonförklarade danske prinsen Knut Lavard. Knut blev mördad den 7 januari 1131, troligtvis av sin kusin Magnus Nilsson, och fram till 1600-talet var den 7 januari Knutsdagen. Den blev sedan flyttad till den 13 januari.

Vad det gäller att slänga ut julen så firas det här i Sverige vanligen genom att man har en julgransplundring, då man äter upp allt det goda som man hängt i granen. Även eventuella pepparkakshus brukar stryka med under firandet. I samband med detta plockar man bort alla julsaker från hemmet, en riktig avslutning på julen.

Mycket eller lite
Eftersom det finns så många olika traditioner på hur, var och när man firar jul så blir det också väldigt många olika saker man kan använda till sina alster.
Antingen kan man använda sig av en sak som blir dominerande eller så tar man flera olika saker och använder sig av.

lillylva tog ett foto från ett julkort och använde på sin layout.


Jag plundrade julen i form av ett av alla vackra julkort som ramlat ner i brevlådan. Min brorsdotter. Fick skära bort själva hälsningen och gjorde sen en liten layout av det hela.
Layout av lillylva



Layout av lillylva

För att göra sin gran mer levande fick en julgruppsdekoration bjuda på barr till Hozzans layout.


En julgruppsdekoration fick en ny uppgift och blev till granbarr på min layout. Jag punchade ut grankvistar som jag sedan limmade fast på den stämplade granen.
Layout av Hozzan



Layout av Hozzan

Cissi fick modifiera en julklappsetikett med lite glitter för att den skulle passa layouten bättre. Tillsammans med de andra glittriga dekorationerna blev det en härlig vintrig touch på det hela.


En vintrig layout med foto på Simon en varm vår-vinterdag. Här har jag återanvänt julklappsetiketter från julens paket. Pingvinen hade adresslapp på magen, den målade jag över med vit postmarkerpenna och och strödde över vitt lösglitter. Snögubben är också en dekoration från ett ark 3-d juladresser. Slingan med kristaller längst ner på layouten är en bit från julgranens glittrande girlang.
Layout av Cissi



Layout av Cissi

Maxell fyndade ordentligt där hemma och fyllde sin Art Journalingsida med olika överblivna saker från julen.


Var jul brukar det bli både det ena och det andra "över" som jag kan skapa av och med. Här är en sida i en Art Journal eller - om du hellre föredrar det: SMASH - där jag, i syfte att att utöka julinspirationsboken, använt mig av sådan som blivit kvar julen 2012.

Bakgrunden hade jag i stort sett gjort klar långt innan jul. Bilderna färglade jag innan jul och de används nu först efter jul. Därför får de ingå i "julstädningen". Tidningssidorna är delar som blev över när jag altrade en julstjärna innan jul. Här är de färgade och lagda omlott med varandra. Julchoklad enligt vårt eget "hemliga" recept ger formar som går att använda. Den ena hade från början ett ansikte i botten och jag fick den av min stora man för att använda den till något. Nu råkade det smått läskiga ansiktet plattas ut under tiden formen låg och väntade på att användas, men använd är den. Remsorna med text är överblivna remsor från scrapping med jultema. De röda stjärnpaljetterna och textrutorna är också sådant som är kvar sedan julscrappingen.

Ja, allt på denna sida är sånt som är överblivet från jul då jag använt sånt som redan var framme. Kul!

Art Journal av maxell



Art Journal av maxell

Att skapa något nytt av överblivna saker eller dekorationer känns lite som grundidén till scrapbooking. Man tar helt enkelt det man hittar som passar till det man ska göra. Det kan vara klurigare än man kan ana. Det är ju ofta lättare att köpa passande dekorationer eller annat.
Så innan du slänger ut alla julsaker, spara det som kan återanvändas.

Länkar
Tjugondedag jul


Skrotbokens länkar
Tjugondag Knut - nu ska granen ut av Lena S, 2009
Ett nytt år erbjuder såväl reflektion som nystart av maxell, 2011
Tags och juletiketter med färg av maxell, 2012

0 kommentarer: