Ett fönster med utsikt...

on 10 oktober 2013

av Mahlin78

I dagens inlägg hittar vi alster skapade med inspiration från utsikten från vårt fönster. Detta med anledning av att WHO (World Health Organization) har utsett den andra onsdagen i oktober till World Sight Day.

World Sight Day
World Sight Day innebär att man vill fokusera på blindhet och synnedsättningar världen över. Dagens hålls andra torsdagen i oktober, vilket i år 2013 innebär 10 oktober. De senaste 2 åren har dagen haft uppehåll och i år har man lagt fokus på ögonhälsa. Glöm inte att kolla din egen syn med jämna mellanrum!

Till dagens inlägg har våra inspiratörer som sagt skapat alster med utsikt från sina fönster. Alla har även bifogat en bild från verkligheten, som jag tycker att vi börjar med. Först ut blir Bi´s utsikt.


Jag har valt att inspireras av den något trista utsikten från mitt sovrumsfönster. På just denna sida av huset är det nära till grannfastigheten och från vårt fönster kan vi (om nu intresset fanns) se in till grannen och till viss del vice versa, även om de har något mer begränsad insyn till oss. Inget som vållar någon av oss några större problem dock - det finns ju persienner.
Inspirationsbild av Bi

Från riktig tegelvägg till målad tegelvägg.


I min tolkning har jag gjort ett något modifierat ramkort där jag har låtit ramen utgöra vägg och försänkningen ett tredimensionellt fönster. Själva kortdelen är på baksidan men syns inte på fotot.
Flickan på kortet får symbolisera de eftermiddagsvinkningar jag har givit till barnen i familjen (då persiennen fälls ner) och blomrankan är än mer historisk då den är minnet av en clematis som förre ägaren hade på den väggen.
(Ursäkta speglingen i fönsterplasten - fingrar och mobil i vägen - bakgrunden är egentligen helt svart.)

Kort av Bi

Vi fortsätter på temat utsikt från sovrumsfönstret.


Utsikten från mitt rum består av bland annat ett rönnbärsträd som just nu är jättevackert med alla dess höstfärgade blad.
Inspirationsbild av Kicken

Härligt mustiga höstfärger som går igen från fotot till layouten.


Ett grattiskort till våran hästtokiga "sonhustru"!
Har använt 3-D lack på grattisbokstäverna, och hoppas det gills som clearprodukt. Om än det inte syns så tydligt.

Layout av Kicken

Det märks att vårt land är avlångt ... För det vädret som Hozzan beskriver från den 26 september var verkligen inte det vi hade i sydöstra delen samma datum!


Min utsikt från fönstret ... som det kanske inte syns med snöade idag den 26/9.
Inspirationsbild av Hozzan

Snö! Burr!


Kortet gjordes som sagt redan 26 september, så jag är oskyldig till att önska snö redan, men embossade bakgrunden på mitt kort så att det såg ut som snö....
Kort av Hozzan

Från snö tar vi oss raskt vidare till klassiska höstfärger.


Detta är min utsikt från rummet där jag sitter och skapar. Än så länge massa grönt, men med inslag av rött och gult.
Inspirationsbild av Kosepute

Härlig tolkning!


Jag inspirerades helt och hållet av färgerna. Mycket grönt i olika nyanser, och lite färgklickar i rött och gult. Och så är det ju naturmotiv på mitt foto också.
Kort av Kosepute

Sist ut i dagens inlägg blir Pippins läckra kort, som jag tycker mer ser ut som en underbar canvas.


Den här utsikten har jag från de flesta rum i huset. Nu på hösten är det underbara färgsprakande scener. Det är inte så svårt att inspireras av den.
Inspirationsalster av Pippin

Det är bara att instämma med Pippin angående inspirationen i utsikten.


Här är mitt inspirationsalster. Jag har gjort ett kort med ett höstlandskap. Bakgrunden är ett foto som jag tagit här hemma av en solnedgång.
Kort av Pippin


Hur ser utsikten ut utanför ditt fönster? Min egna känns väldigt tråkig att dokumentera då det står en stor container utanför fönstret, men från jobbet har jag en vidunderlig utsikt över Kalmarsund.

Nedan finner du andra, tidigare publicerade inlägg där vi inspirerats av bilder eller foton i vårt skapande.

Skrotbokens länkar
Muminhuset inspirerar ... av Birgitta/Bi, från 2013
Storhet möter storhet avBirgitta/Bi, från 2013
Gömd storfilm? av Lina/Pyssellina, från 2012
Halloween med Sherlock av maxell, från 2012
Carl Malmsten av Mahlin78, från 2012
I Rembrandts fotspår av Lina/Pyssellina, från 2012
Titanic av Marie/missan78, från 2012
Tavelstöld av maxell, från 2010
Tavelstölderna fortsätter ... av Birgitta/Bi från 2010
En kunglig maskeradutstyrsel av maxell, från 2010

0 kommentarer: